Mina köksäventyr

Alla inlägg den 5 maj 2014

Av Jessica - 5 maj 2014 12:34

Den senaste tiden har vi testat ganska många nya recept men att få tiden att sätta sig och skriva ner dem här är ju inte det som prioriteras men denna veckan har jag bestämt att jag ska göra ett försök iaf. Igår var vi bjudna på söndagmiddag till mamma och ville bara ha nåt enkelt o smidigt till kvällsmat för oss vuxna och då hittade jag det här...

 


Gratinerad bakpotatis med rökt lax

 

4 bakpotatisar

Fyllning: 

1 msk smör

1/2 dl grädde

1/2 dl creme fraiche

1 äggula

100 g strimlad kallrökt lax

2 salladslökar, skivade

1 msk hackad dill

2 dl riven prästost

salt & peppar

 

Picka potatisarna och baka antingen i ugnen på 200 grader ca 45 min ELLER i micron 7x2 min (vänder dem efter halva tiden).
Dela potatisarna på längden och gröp ur dem, lägg innehållet i en skål och lägg skalhalvorna på ett ugnssäkert fat. 
Blanda potatisen med övriga ingredienser och smaka av med salt & peppar. Fördela i potatishalvorna och gratinera mitt i ugnen ca 15 min på 225 grader. 

 

 

 

 

 

Kommentar: sååå supergott och enkelt! Hoppade över smöret och äggulan i röran och det funkade fint. Kanske testar vi att servera med sallad till nästa gång så blir det lite mer komplett måltid. Skulle funka kanon att servera som förrätt med fast bara en halv potatis per person då kanske?

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards