Mina köksäventyr

Alla inlägg under december 2013

Av Jessica - 20 december 2013 06:55

Gillar när man kan hitta smidiga o enkla recept hos sina bloggvänner, just det här testade vi för nån månad sen men sen glömdes det bort tills vi hittade en burk med rester i frysen. Och för att inte samma sak ska hända igen får det nu lov att hamna här i min blogg. 

 

Baconlindad köttfärsbiff

400 g nötfärs

1 gul lök

1 klyfta vitlök

1 msk soja

1 ägg

1/2 tsk sambal olek

5 dl grädde

1 pkt grillbacon

50 g riven västerbotten ost

100 g blandade små tomater

4 msk tomatpuré

1 msk socker

salt, vit & svart peppar

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.
Hacka lök och vitlök fint.
Blanda i köttfärsen och tillsätt ägg, sambal oleak, soja, 1/2 dl grädde, salt och peppar.
Forma biffar och bryn dem i en stekpanna.
Linda bacon runt biffarna och lägg dem i en ugnsform.
Dela tomaterna på mitten och lägg dem i formen.
Blanda resten av grädden, med socker, tomatpuré, salt och peppar.
Häll blandningen i formen med biffarna.
Ställ mitt i ugnen i ca 20 min.
Efter halva tiden strös osten över biffarna.
Servera med mos och/eller en sallad.
SMAKLIG MÅLTID !!
 
 

 

 

Kommentar: en riktigt god rätt som passar vilken av veckans dagar, vi glömde dock riven ost uppepå men lika gott ändå (tror jag iaf). Vi har käkat både kokt potatis och klyftpotatis men mos eller t.o.m pasta skulle nog funka tror jag. En klar favorit här hemma och högt betyg!

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards