Mina köksäventyr

Alla inlägg under oktober 2013

Av Jessica - 30 oktober 2013 07:40

Hur otroligt det än låter så har jag aldrig lagat ugnspannkaka! Knappt ens ätit det nån gång... förutom kanske i skolan för närmare hundra år sen. Men alla säger ju att det är "så smidigt" så förra veckan testade vi en lite annorlunda variant här hemma.

 

Ugnspannkaka med spenat                      2+2 p

 

3 dl mjöl

6 dl mjölk

3 ägg

200-300 g rimmat fläsk i tärningar

100 g spenat

 

  • Blanda pannkakssmeten som vanligt. 
  • Stek bacon (vi tog det istället för fläsk) och spenat (vi tog fryst) tills det är knaprigt och vattnet försvunnit. Lägg över detta i ugnsformen.
  • Häll på smeten och blanda runt.
  • Grädda minst 30 min på 225 grader tills smeten är fast.

 

 

Kommentar: vår pannkaka blev lite geggig så vi gräddar nog minst 30 min nästa gång (eg 20 min enl receptet). Serverade med lingonsylt till och det var gott men det blir ju lite grönsaksfattigt så rivna morötter får det nog bli till vid nästa lagning.

 


Av Jessica - 21 oktober 2013 21:17

Att baka egna hamburgerbröd har vi funderat på ett år eller så men i förra veckan blev det äntligen av och varför har vi inte gjort det här tidigare? Sååååå supergoda och smidigt att ha i frysen och bara steka på några färsburgare på kvällen....

 

Hamburgerbröd                                    10-12 st

0.5 pkt jäst 
6 dl vatten 
12 dl vetemjöl 
2 msk havssalt 



  •  Lös upp jästen i saltet, och lite av det ljumna vattnet.
  • Häll i allt mjöl och det resterande ljumna vattnet.
  •  Blanda degen tills den blir genomarbetad . Obs, degen skall vara kladdig.
  •  Låt degen jäsa under täcke på en varm plats i 2 timmar.
  •  Häll upp degen på ett rikligt mjölat bord. Forma degen utan att knåda den till en avlång "limpa". Dela upp degen till lagom stora bitar (samma storlek som hamburgarna).
  •  Doppa bullarnas snittyta i en blandning av mjöl, sesam och flingsalt. Låt jäsa på plåten i ytterligare 30-40 min.
  •  Sätt ugnen på 250 grader.
  •  Grädda i ugnens mitt i ca:10 minuter. När bullarna gräddas i ugnen-fyll en kaffekopp till hälften med vatten och släng in i ugnen över bullarna så att det fräser till.

 

 

Av Jessica - 16 oktober 2013 20:10

Idag var det äntligen dax att prova en ny rätt här hemma. Vi har helt slöat till oss när det gäller matlagning och kör säkra kort som ibland är OK men lika ofta har ätits en eller två gånger för ofta!

 

 

Paj med feta och spenat

 

 

     

 

Originalpajen och så vår variant....

 

 

Kommentar: vi gillar inte oliver så det hoppade vi, sen ersatte vi 1 dl av grädden med mjölk och det var inga problem. Den "halvbrända" purjon var ju inte så snyggt så nästa gång trycker vi nog ner den. Tog bara 2 vitlöksklyftor då vi tyckte att det lät mycket med 3 trots att vi gillar just vitlök, men nästa gång kör vi enligt originalet.  Slutbetyget blir iaf att det här var en fantastisk god paj som vi kommer att göra flera gånger. Och perfekt på buffébordet om man vill ha ett vegetariskt alternativ.


Av Jessica - 9 oktober 2013 17:56

Idag fanns det lite mer ork och då bestämde jag mig för att ha en liten bakdag med barnen... inte alltid man har så mycket energi som det krävs att på egen hand baka med två busungar som hela tiden kräver att man är på sin vakt så de inte river hela bunken eller börjar slåss!



Hemliga julkakor                            12 -16 st

100 g smör

1 dl socker

2 1/2 dl mjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 msk o'boy

1 dl chokladströssel


  • Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägg och blanda väl.
  • Sikta samman mjöl, bakpulver, vaniljsocker samt o'boy och rör ner det i blandningen. 
  • Forma valnötsstora bollar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. 
  • Gör hål med tummen och fyll med strössel.
  • Grädda ca 10 min på 175 grader.

 



Kommentar: enkla kakor som var smidiga att baka med barnen, jag fick göra hålen och barnen fyllde med strössel... hade behövt baka mina lite mer än 10 minuter men de gick bra att äta lite halvfärdiga oxå....


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards