Mina köksäventyr

Alla inlägg under januari 2011

Av Jessica - 30 januari 2011 20:12

Gäller ibland att testa nya recept med de ingredienser man normalt inte är så förtjust i  - för att kunna bredda sina smaklökar. Jag gillar inte kokosmjölk nåt vidare men nu testar vi ändå detta.


Solgul currygryta                                        4 p

4 potatisar i bitar

2 morötter i bitar

1 gul lök, hackad

1 bit purjo 10 cm, strimlad

1/2 röd chili

1 tsk garam masala

2 tsk curry

1 burk kokosmjölk

1/2 dl vatten

1/2 blomkålshuvud, buketter

1 förp kokta kikärter

1 tsk salt

80 g bladspenat

1 krm svartpeppar

Tillbehör:

bröd

ev matyoghurt

stekt kycklingfilé (har vi lagt till själva)


Gör så här:

  • Fräs potatis och morötter i olja i en gryta 5-10 min. Tillsätt lök, purjo, chili, garam masala och curry och låt fräsa med 2 min.
  • Tillsätt kokosmjölk och vatten och låt koka upp.
  • Blanda ner blomkålen i grytan och låt puttra 10 min.
  • Spola av kikärterna i kallt vatten och vänd ner dessa samt spenat i grytan.
  • Smaka av med salt & peppar.
  • Servera med bröd och yoghurt.


Kommentar: såg inget vidare ut och luktade lite halvkonstigt samt både kokosmjölk & kikärter som jag inte har på min topp 10 lista MEN VILKEN ÖVERRASKNING!!! Jättegott och kycklingen som vi lagt till kändes faktiskt nästan helt onödig, en kycklingfilé fick vi att räcka till 5 portioner. Kommer absolut att lagas igen, en 8:a i betyg. REKOMMENDERAS även för kräsna matlagare som är lite fega i köket och normalt kör på säkra kort!  



Av Jessica - 11 januari 2011 14:50

Ny test av billig och smalmat!



Tomatsoppa                                       4p

1 gul lök, hackad

1 vitlöksklyfta, hackad

4 morötter, i slantar

1 liter vatten

1 förp passerade eller krossade tomater

2 grönsaksbuljongtärningar

2 dl gröna linser

1 msk tomatpuré

1 tsk salt

1/2 tsk cayennepeppar

1 krm svartpeppar


Gör så här:

  • Fräs lök, vitlök och morötter i en gryta ca 5 min.
  • Tillsätt vatten, buljongtärningar och tomater. Låt koka upp. Lägg i linser och tomatpuré och låt koka under lock ca 30 min.
  • Smaka av med kryddor.
  • Servera med bröd & matlagningsyoghurt.
Av Jessica - 10 januari 2011 19:28

Recept är till för att göras om efter den egna plånboken eller bara tycke och smak. Hittade mängder av nya recept i senaste Matmagasinet och här är vår variant på Swedish invasion.


  


Swedish invasion                                         4 p

2 dl ris

6 kokta ägg

1 1/2 msk smör

1 1/2 msk mjöl

3 dl mjölk

2 dl lätt creme fraiche

salt & peppar

1/2 dl persilja

1/2 - 1 tsk curry

3 laxbitar


Gör så här:

  • Koka riset och tillaga laxbitarna i ugnen.
  • Bottna en ugnsäker form med ris och lax, lägg äggen i halvor uppepå.
  • Smält smör och vispa ner mjölet, späd med mjölk till en slät sås. Blanda med creme fraiche och smaka av med salt, peppar & curry.
  • Blanda ner persilja i såsen och häll denna över risblandningen.
  • Rör runt lite så att såsen kommer åt överrallt.
  • Gratinera i ugn 225 grader ca 20 min.
  • Servera med sallad och ev bröd.

Kommentar: i originalreceptet använder man saffran istället för curry, kan testas för den som gillar saffran. De har inte heller lax i gratängen utan gör den helt vegetarisk och serverar skinka vid sidan om.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards