Mina köksäventyr

Alla inlägg under november 2012

Av Jessica - 24 november 2012 08:51

Att baka bröd i form är alltid svårt men för den skull slutar jag inte att försöka... här ett bröd med ganska mycket sirap men även fröer och fullkornsmjöl för att hålla magen igång!

 

Fullkornsbröd  2 st

 

1 liter naturell yoghurt

1 pkg jäst

1 dl mörk sirap

2 dl linfrön

1+1 dl solrosfrön

1+1 dl pumpafrön

1 msk salt

10 dl fullkornsmjöl av dinkel, 600 g

4 dl fint rågmjöl, 220 g

smör till formarna

 

 

  • Värm yoghurten till 37 grader, häll över jästen som du finfördelat i en bunke. Rör till den har löst sig. 
  • Tillsätt sirap, salt, linfrön, hälften av solrosfröna och pumpakärnorna samt mjölet. Rör tills allt har blandats. Blir en ganska lös deg. Jäs under plastfolie ca 1 timme. 
  • Smörj 2 1 1/2 liters forma, häll hälften av de sparade fröna i formen och fördela degen. Strö resten av fröna på degen och platta till så att de fastnar. 
  • Ställ formarna på galler längst ner i kall ugn och sätt på 200 grader. Grädda 1 timme.
  • Täck med alufolie, sänk temperaturen till 180 grader och grädda ytterligare ca 20 minuter, eller tills innertemperaturen är 98-100 grader. 
  • Ta ut och stjälp upp bröden, låt kallna under duk.

 

 

 

 

Kommentar: gräddade de här bröden 30 minuter mer än i receptet men ändå kom de inte upp i några 98 grader, men kändes hyfsat torra och kniven blev inte heller kladdig när jag skar upp det. Smaken var sådär enl mannen så kanske testar jag med några kryddor nästa gång... för jag måste nog baka det iaf en gång till innan jag ger upp...

Av Jessica - 21 november 2012 21:28

Ett recept från senaste tjejmiddagen med matgänget som jag verkligen gillade, måste såklart sparas här!

 

Hummersoppa                        6 p

 

1 burk kräftstjärtar

1 schalottenlök

1 msk tomatpuré

2 msk konjak

2 msk konc hummerfond

3 dl vispgrädde

2 dl torrt vitt vin

2 dl mjölk 3 %

1 msk Maizena

100-200 g taleggio (italiensk kittost)

timjan till garnering

olja

salt & peppar

 

  • Skala o finhacka löken, fräs glansig i olja i en kastrull. Rör ner tomatpurén och fräs med någon minut.
  • Tillsätt konjak och låt koka in. Häll på fond, grädde och vin. Låt småkoka utan lock ca 15 minuter. 
  • Rör ihop mjölk och Maizena, vispa ner i kastrullen och låt sjuda med i 2 minuter. Krydda med salt o peppar. 
  • Skär osten i kuber, fördela dessa samt kräftstjärtar i botten på små skålar eller koppar. Häll på soppan och garnera med timjan.

 

 

 

 

 

 

Kommentar: enkel att göra och jättegod, den här bjuder jag ev på när det är dax för tjejmiddag om några veckor. Dock späder jag nog med mer mjölk alt vin för mängden var i minsta laget om man tar den större mängden ost.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards