Mina köksäventyr

Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Jessica - 6 oktober 2012 18:53

När vi var små var det alltid pappa som lagade mat när det var dax för fest och det här har varit en favorit så länge jag kan minnas. Glömmer aldrig när jag gick på gymnasiet och hade tjejkompisar hemma och bjöd på denna rätt. Alla tyckte det var supergott och efter en portion bad Charlotte om mer och bad oss skicka riset. Alla runt bordet fick sig ett gott skratt eftersom rätten serveras med pressad potatis!!

 

Mustiga grytan         4 p

 

500 g nötkött

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

4 dl buljong

6-12 smålökar

200 g konserverade hela champinjoner

1 msk mjöl

1 msk soya

2 msk tomatpuré

1/2 msk worcestershiresås

rödvin

2-3 dl grädde

 

  • Stek köttet med salt & peppar. Häll på buljong och låt koka 1 1/2 timme.
  • Fräs lök och svamp i stekpannan och lägg sen över detta i köttgrytan, red med lite mjöl utrört i vatten. Smaksätt med soya, tomatpuré och worcestershiresås. 
  • Häll på rödvin och grädde och låt puttra i 10 min. 
  • Servera med pressad potatis, gelé och kanske nån kokt grönsak.

 

Kommentar: red gärna med lite mer mjöl för en något tjockare sås och vi som gillar mycket svamp kan nog dubbla mot det planerade. Och snåla inte med rödvinet, flera deciliter ska det vara för att bli riktigt gott!

Av Jessica - 6 oktober 2012 18:44

Det här är en av mammas paradrätter, onyttig som sjutton men den passar en lördagkväll när man ska ha lite extra allt!

 

Gunnels fläskfilé             4p

 

500 g fläskfilé

ägg 

ströbröd

salt & peppar

Sås:

3 dl grädde

3 msk chilisås

2 msk skånsk senap

riven ost med smak

 

  • Ansa filén och skär i ganska tjocka skivor, banka  ut dem och vänd dem i ägg och ströbröd.  Salta & peppra och bryn dem i matfett i stekpanna. Lägg över dem i en ugnsfast form efter hand.
  • Vispa ur pannan med grädde och blanda ner chilisås och senap. Häll över filéskivorna. Strö över rikligt med ost och gratinera på 225 grader i ca 15-20 min.
  • Servera med pressad potatis och grönsallad.

 

 

 

Kommentar: en härligt god och fet rätt som jag inte lärde mig gilla förrän jag var över 20, tidigare tyckte jag att den smakade för mycket senap. Perfekt bjudmat iaf då allt går att förbereda. Och funderade idag på om det inte vore gott med hasselbackspotatis till? Det testar vi nog nästa gång.

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards