Mina köksäventyr

Alla inlägg den 22 oktober 2012

Av Jessica - 22 oktober 2012 20:46

15 minutersmat är väl aldrig fel, här är en sån rätt från ett gammalt nummer av Matmagasinet och deras "avdelning Matkassen". Köttfärs och ris brukar ju oxå funka så vi får helt enkelt testa.


Köttfärsyakiniku       4p


500 g nötfärs

2 stora gula lökar, skivade

1 dl japansk soya

1 1/2 dl torrt vitt vin eller 2 msk vitvinsvinäger + 1 dl vatten

2 msk socker

1/2 tsk grovmald svartpeppar

1-2 msk finriven ingefära

Tillbehör:

ris

haricots verts

ev röd chili o strimlad purjo

 

 

 


  • Koka ris o haricots verts
  • Bryn färsen i olja, tillsätt lök och stek tills den blir mjuk.
  • Häll på soja, vin, socker, peppar och ingefära. Koka 5-10 minuter. Smaka av.
  •  


Kommentar: det här var gott! Och jag är lika glad varje gång jag hittar ett recept med färs som kan ersätta den vanliga köttfärssåsen och som man kan ha i frysen och bara ta upp o värma. Det här var absolut en sån rätt!! Tog mindre svartpeppar än i receptet och det var lagom, kan ju peppra extra på tallriken om man vill. Storasyster gillade inte för det var för starkt, däremot kunde hon tänka sig att smaka eftersom det var stora lökbitar som man kunde ta bort. Mannen hade köpt en väldigt liten bit ingefära så det blev nog bara en halv matsked, gott men vi testar nog med mer nästa gång. Rivna morötter till, förutom halvtråkiga haricots verts, var en hit!  Vin hade jag inget så jag körde vinäger o vatten för det finns alltid hemma.

Av Jessica - 22 oktober 2012 20:39

Paella är en av mina favoriträtter, rent utseendemässigt alltså! Denna underbara gula färg, härlig kyckling, goda skaldjur och så ett gott ris..... synd bara att det ska vara saffran i paella. För det gillar jag INTE! Blev därför glad när vi hittade den här varianten i en ICA-bilaga jag tog hem från affären för några veckor sen.


Paella med kyckling, chorizo o timjan         4 p


4 port avorioris - kokas enl förpackningen

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

1/2 kruka timjan

1 zucchini

400 g kycklingfilé

3 chorizokorvar

2 dl hönsbuljong

250 g körsbärstomater

65 g spenat

olja, salt & peppar


  • Skiva lök o hacka vitlök, hacka timjan fint. Skär zucchini i tärningar och skiva korven.
  • Stek kyckling i olja, tillsätt lök, vitlök, timjan, zucchini o korv och stek ytterligare några minuter. Tillsätt buljong och koka sakta några minuter. 
  • Smaksätt med salt & peppar. 
  • Dela tomaterna i halvor och vänd sen ner riset i kycklingblandningen ihop med tomater och spenat. Servera med bröd.


Kommentar: det här var gott men ingen vardagsmat, att laga risotto med två barn runt benen tyckte mannen var sådär och  vi var lite rädda för att få risotton för  blöt snålade vi med buljongen och då blev det torr istället.... inte särskilt gott med korven heller för den tog helt överhanden. Men vi testar nog det här en helg istället fast med en hel del ändringar. Sen tycker jag att namnet "paella med kyckling" var lite missvisande, det här handlade ju helt enkelt om risotto!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards