Mina köksäventyr

Alla inlägg den 16 februari 2015

Av Jessica - 16 februari 2015 19:48

Efter att vi kokade lite för mycket pasta i helgen så blev det äntligen av att testa på och göra pastagratäng här hemma idag. Har provat flera gånger tidigare men oftast tyckt att det blir både smaklöst och torrt. Så extra kul att jag faktiskt lyckades idag och att jag bara tog det som vi hade hemma.

 

Pastagratäng 4 p

4 port kokt pasta

360 g kokt skinka

1/2 paket bacon

1/2 paprika

1 gul lök

1 färsk broccolihuvud

Ostsås:

2 msk smör/margarin

några matskedar mjöl

7 dl mjölk

2-3 dl ost

 

 

 

Gör så här:

Smöra en form och lägg i den kokta pastan.

Fräs ihop tärnad skinka, bacon, lök och paprika och häll sedan detta i formen tillsammans med lätt kokt broccoli. 

Smält smöret till ostsåsen och i med mjöl och vispa runt. Häll på mjölken och låt koka/tjockna i några minuter innan du heller i osten och låter den smälta. 

Häll ostsåsen över pastaröran och gratinera på 220 grader 20-30 minuter. 

 

Servera med valfria grönsaker!

 

 

 

Kommentar: nästa gång provar jag nog med purjolök och mer paprika men annars var det gott som det var, mer broccoli funkar absolut och så lite salt och peppar här och var!

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards