Mina köksäventyr

Alla inlägg den 4 januari 2013

Av Jessica - 4 januari 2013 07:04

Igår skulle vi ha folk och som vanligt funderades det här hemma vad vi skulle bjuda till efterätt. Kollade runt lite och hittade ett recept på kladdkakscheesecake som lät riktigt gott! Så jag har kopierat receptet rakt av ...


Chokladkaka med cheesecakefyllning

 

150 gram smör
2 st ägg
1,5 dl socker
1 dl krossade pepparkakor och/eller digestivekex
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao

Fyllning
2 st ägg
1 st pressad limefrukt
1 tsk vaniljsocker
0,75 dl socker
400 gram philadelphiaost

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret.
3. Vispa ägg och socker poröst, blanda i vaniljsocker, bakpulver, vetemjöl och kakao.
4. Häll i smöret och de krossade kexen och rör till en jämn smet.
5. Bröa en springform och ha i chokladsmeten och grädda i 15 minuter.
Gör under tiden cheesecakesmeten.
6. Vispa ägg, lime, vaniljsocker och socker. Rör ner philadelphiaosten.
7. Ta ur formen med kladdkakan i efter 15 minuter och häll i cheesecakefyllningen. Grädda ytterligare 30 minuter. Kakan skall fortfarande vara lite kladdig i mitten.   

 

 

Kommentar: döpte direkt om kakan till chokladkaka istället för kladdkaka för min blev allt annat än kladdig. Men rätt god ändå med vispad grädde till. Men istället för att testa igen tror jag att jag ska leta upp ett gammalt recept på muffins med liknande innehåll som jag har för mig var riktigt goda.Ber att få återkomma när jag hittat det jag söker...  


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards