Mina köksäventyr

Alla inlägg den 18 september 2012

Av Jessica - 18 september 2012 15:11

Aldrig varit särskilt förtjust i kokta grönsaker och absolut inte i kokt blomkål. Luktar illa och smakar därefter har varit mina tankar.... ända tills ganska nyligen då jag själv ha testat på att koka både frysta o färska grönsaker, lite mer al dente så att det inte bara blir ett vattnigt mos i munnen. Tror det är det som varit felet innan.... att jag bara serverats mjuka mjuka mjuka grönsaker. 


Så därför bestämde jag mig för att ta ytterligare ett blomkålssteg och testa soppa. 


Blomkålssoppa                  2 p

 

1 blomkålshuvud

1/2 gul lök

vatten

2 msk koncentrerad kycklingfond

2 dl matlagningsgrädde

lite citronsaft

salt & peppar


  • Ansa blomkålen i buketter, finhacka löken.
  • Fräs blomkål o lök i smör och häll på vatten precis så att det täcker. Rör i fonden och låt det koka tills allt blir mjukt.
  • Häll av hälften av vattnet (spara det), tillsätt grädde och låt koka upp. 
  • Mixa soppan slät, smaka av med citron, salt & peppar och späd ev med mer kokvatten. 
  • Servera med gott bröd.

Kommentar: vi tog mindre mängd vispgrädde och mer vatten och det funkade kanon. Superenkelt att göra, går fort och jättegott verkligen! Lillebror gillar rätt mycket medan storasyster inte ens har smakat fast vi redan har gjort rätten två gånger.

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards