Mina köksäventyr

Alla inlägg den 15 juni 2012

Av Jessica - 15 juni 2012 06:07

Hittade det här receptet hos en bloggkompis (och in-real life-kompis me förresten) och den såg så god ut att jag bara var tvungen att testa.


Dumletårta

Tårtbotten:
3 dl strösocker och 3 ägg vispas fluffigt
2,5 dl vetemjöl, 0,5 dl kakao och 2 tsk bakpulver blandas och rörs ner i smeten
sist i med 1 dl kokande vatten


Grädda 30-40 min på 175 grader


Fyllning:

125 gram smör
1 dl grädde
4 msk vaniljsocker
15-20 dumlekolor

koka ihop ca 5 minuter och låt sen svalna innan du lägger ihop kakan.


 

det här är jossans tårta, jag uppdaterar med min egen när vi kommer så långt som till garneringen

Av Jessica - 15 juni 2012 05:48

Efter att ha blivit bjuden på denna supersmarriga kladdkaka flera gånger blev det igår min tur att baka den för första gången... ska testas senare idag då det är studentfirande.


Kladdkaka                                12-16 bitar

250 g vit choklad 
200 g  smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 msk konjak
2 dl vetemjöl
Glasyr:
150 g vit choklad
1/2 dl vispgrädde


Gör såhär:

Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30–35 min. Låt kakan kallna och ställ i kylen. Glasyr: Hacka chokladen. Koka upp grädden. Ta den från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Låt glasyren halv-stelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Sikta över florsocker.


 

nu i sommartider har jag tänkt garnera min kaka med färska jordgubbar i massor, men på originalet (som du hittar på arla) valde de exotiska frukter, inte fel det heller.



Kommentar: är inget för den som inte gillar sött, för det är en riktig sockerbomb. Hittade ett recept med vit choklad och lakrtis oxå, det ska jag testa en annan gång ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards