Mina köksäventyr

Alla inlägg den 14 september 2010

Av Jessica - 14 september 2010 12:52

Vi delade ju upp matlagningen på kalaset och Linda valde äppelpaj med toscatäcke, precis samma recept som vi själva valde helgen före när vi oxå hade kalas.


Riktigt mumsig paj som nyss vann 1:a pris i Allt om mat's stora pajtävling! Lite krångligt att göra men ibland finns ju både mer ork och tid!



Äppelpaj

Deg:

3 dl mjöl

100 g smör

2 msk vatten

Fyllning:

5 röda syrliga äpplen

2 msk smör

2 msk råsocker

1 tsk krossade kardemummakärnor

1 msk pressad citron

Toscasås:

150 g sötmandel

150 g smör

1 3/4 dl socker (150 g)

3 msk mjöl

1 1/2 msk vispgrädde



  • Mixa mjöl och smör i en matberedare, tillsätt vattnet och arbeta snabbt till en deg. Tryck ut i en ugnsfast pajform. Ställ kallt 30 min.
  • Skala, kärna ur och dela äpplena i mindre bitar, mjukstek några minuter i smör. Tillsätt råsocker, citronsaft och kardemumma. Ställ åt sidan.
  • Skålla, skala och mal mandeln. Smält smöret och tillsätt socker och mjöl. Därefter mandel och grädde. Ge blandningen ett uppkok och ställ åt sidan.
  • Fördela äpplena i pajformen och täck med toscasmet.
  • Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min på 200 grader.


Kommentar: till degen använde vi margarin och det funkade utan problem. Hade Granny smith som ju är gröna och blandade dessa med vanliga sötare röda äpplen och det blev oxå gott.



Av Jessica - 14 september 2010 12:45

I söndags var det kalas igen och då bjöd vi på Africana, hittade ett recept på bloggen Hallon & blåbär och det snodde jag nästan rakt av... dock var vi ju rätt många så jag fick göra lite mer.


Africana                                  8 p

800 g blandfärs

2 gula lökar, hackade

salt & peppar

6 dl grädde

2 dl chilisås

2 vitlöksklyftor, rivna

4-6 tsk curry

1tsk sambal oelek

3- 4 msk mango chutney


  • Fräs lök & färs, salta & peppra.
  • Blanda färsröran med övriga ingredienser och häll i ugnsfast form.
  • Gratinera på 225 grader ca 20-30 minuter.
  • Servera med jasminris, sallad, jordnötter, ananas & banan.


Kommentar: mängden sambal är ju valfri, jag gillar inte stark mat så det här var precis lagom mängd för mig. Vi lyxade till det med mellangrädde eftersom det var kalas men det går ju lika bra att blanda i lite mjölk istället.

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards