Mina köksäventyr

Alla inlägg den 5 september 2010

Av Jessica - 5 september 2010 09:07

Blev bjuden på den här goda soppan hos vännen Anna för ett tag sen, de har odlat squash i trädgården och käkade det mer eller mindre dagligen... kul med ett vegetariskt alternativ!


Squashsoppa

1 kg squash (2 st)

1 purjolök

2-4 vitlöksklyftor

8 dl vatten

2 grönsaksbuljongtärningar

2,5 dl grädde

1 tsk salt

1 krm peppar


  • Skär squash, vitlök o purjo i mindre bitar, fräs  i gryta ca 5 min. Häll på vatten & buljongtärning och låt koka 10 min.
  • Mixa slät med grädde.
  • Häll tillbaks i grytan och smaka av med kryddorna.

Kommentar: hade inte så mycket purjo så jag tog en liten gul lök oxå och det blev jättegott. Är ett mellanting mellan potatis & purjolökssoppa och sparrissoppa men mycket godare. Jag gillar inte sparrissoppa och mannen i huset inte potatis & purjosoppa men denna med squash gillar vi båda skarpt! Blev poppis på kalaset och flera undrade hur man gjorde.


Av Jessica - 5 september 2010 09:03

Ett supersmidigt recept och som går att förbereda långt i förväg, kan ju vara smidigt om man ska bjuda på trerätters och har pyssel med de andra rätterna.


Kalla kotletter                           4 p

500-600 g benfritt fläskkött

3 dl grädde

2dl creme fraiche

1-2 tsk sambal oelek

1/2 dl soya

ev mjölk


  • Lägg skivor av kött i en ugnsfast form.
  • Blanda övriga ingredienser och häll över.
  • In i kall ugn på 175 grader i 90 minuter.

Kommentar: jag brukar späda med mjölk för att få lite mer sås. Har testat med både schnitzel och fläskytterfilé och det har blivit jättegott. Funkar säkert med kyckling oxå. Vi brukar ha pressad potatis och sallad till.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards