Mina köksäventyr

Alla inlägg den 3 maj 2010

Av Jessica - 3 maj 2010 20:45

Skrev just detta inlägg för att bli utkastad när jag skulle svara.


Är det bara jag som är trött på hur bloggplatsen.se fungerar? Att försöka blogga en söndagkväll är ju helt lönlöst...


Imorgon är det iaf dax för möte igen och inget möte utan något sött efter maten, därför bakade vi (jag och R) tidigare en variant på förra veckans dumlekladd, fast nu med daim istället.


Daimkladdkaka                         10-12 bitar

150 g smör el margarin

3 1/2 dl socker

3 ägg

2 1/2 dl mjöl

4 msk kakao

2 msk vaniljsocker

1/2 tsk salt

150 g daimkulor


Smält smör, ta av från värmen och blanda i ägg & socker. Rör ner övriga ingredienser och hälften av daimkulorna.


Häll i springform och strö över resten av daimen.


Grädda i 180 grader ca 25 minuter.


  


Kommentar: blev inte så mumsig som jag trodde, daimsmaken försvann bland all choklad men det var ju krispigt och gott. Kanske går det bättre med hackad daim? Men kommer absolut att bakas fler gånger iaf.

Av Jessica - 3 maj 2010 20:25

Den här receptet har jag snott i stort sett rakt av från min vän Linda som är så snäll att hon lägger ut lite nya recept då och då.


Fiskgratäng                                       
4p

400 gram vit fiskfile´- torsk

25 g smör

4 msk vetemjöl

4 dl mjölk

1dl grädde

1 fiskbuljongtärning

½-1tsk curry

½ citron, pressad saft

salt och svartpeppar

hackad dragon (vi tog torkad)

1 tomat, skivad


Smält smöret i en kastrull. Lägg i mjölet och fräs under omrörning. Häll i mjölken under vispning. Tillsätt grädde, buljongtärning, curry och sjud 5 minuter. Smaka av med citronsaft, salt och peppar & dragon.


Lägg fisken i en ungsfast form.

Krydda med salt och peppar. Lägg på tomat och häll över såsen.

Gratinera i ugn på 200 grader ca 25 minuter tills fisken är klar och gratängen har fått fin färg.


Servera med potatis el ris och sallad.


  


Kommentar: vår ugn är lite segare än normalsnittet så efter 30 minuter var fisken inte färdig, kanske berodde på att vårt block var fryst? Lät den stå inne totalt 45 minuter och då blev det bra. Missade att köpa grädde så vi körde bara på mjölk vilket fungerade bra. Vi lyxade till det och serverade mos till - supergott! Kommer vi göra fler gånger.


TACK LINDA!

Av Jessica - 3 maj 2010 13:27

Lagar fortfarande i stort sett all mat till Judit, tycker det är rätt kul och det blir nog billigare än köpt mat vilket ger mer pengar att lägga på annat.


Men nu har förråden börjat tryta så i helgen tog jag med min nya stavmixer till stugan och lagade till en del att lägga i frysen.


Blev en omgång med Rotfruktsgryta som är Judits stora favorit. Även en omgång med Pasta & köttfärssås som är ett bra tag sen jag gjorde senast, denna gång kryddade jag med oregano vilket hon gillade. Sist men inte minst blev det även en rejäl omgång Fiskgratäng!


  

Köttfärssås på nötfärs, lök, vitlök & tomatpuré. Kryddad med svartpeppar & oregano.


Rotfruktsgryta

1 palsternacka

1 morot

1 potatis

50 g nötfärs

1 lagerblad

1/2 äpple

persilja


Dela palsternacka, morot & potatis i små bitar. Lägg dessa samt färs och lagerblad i en gryta. I med äpple, skalat & klyftat och fyll med vatten.


Koka tills allt blir mjukt. Häll av vattnet, i med persiljan och mixa till valfri konsistens. Späd med så mycket av det avhällda vattnet du vill.


  



Fiskgratäng

1 sejblock

1-2 l valfria frysta grönsaker

1 burk krossade tomater

3 dl grädde


Lägg fiskblocket i en ugnsfast form, strö över frysta grönsaker och häll på tomater och grädde.


In i ugnen ca 45 minuter på 200 grader. Mixa till valfri konsistens och späd med vatten. Servera med potatis.


  


Kommentar: jag brukar ta olika frysta grönsaker, nu senast blomkål, haricots verts, morötter, ärtor & broccoli. Tog nog ungefär 1 liter grönsaker men det var i minsta laget. Serverar detta med potatismos som jag har i frysen.


TIPS! Alla min barnmat klickar jag ut på bakplåtspappersklädd plåt. När de har fryst lägger jag över de i tjocka plastpåsar från IKEA. Glöm inte skriva på plastpåsen vad det är i - efter några dar i frysen ser all mat likadan ut!

Av Jessica - 3 maj 2010 12:55

Till söndagmiddag igår blev det den enklaste - och godaste - lax man kan tänka.


Är vännen Sofia som har bidraget med receptet.


Lax med gräddsås                                    4 port

4 portionsbitar lax

4 dl grädde, valfri sort

salt

citronpeppar


Lägg laxbitarna i en ugnsfast form, salta lite och krydda med rejält med citronpeppar.


Häll på grädde och in i ugnen på 200 grader i ca 35 minuter, de första 25 min med folie över.


Servera med valfritt tillbehör och grönsak.


Kommentar: SÅ GOTT! Vi har ätit detta med både ris och potatiskroketter och båda är lika gott. Även ätit med både grönsallad eller kokta haricots verts. Allt funkar lika bra. Helt enkelt en rätt som oftast går att göra på det som finns hemma. SNABBT och ENKELT dessutom!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards