Mina köksäventyr

Alla inlägg den 24 april 2010

Av Jessica - 24 april 2010 14:25

När det är mycket månad kvar i slutet av pengarna kan man ibland behöva fylla magen med det som inte tömmer plånboken!


Nu var det ju inte så för oss denna gång eftersom R fick lön igår men bra, snabb, smal och billig mat är ändå alltid uppskattat. Dessutom vegetariskt och soppa. En superrätt med andra ord!


Indisk linssoppa                              4-6 p

1 gul lök, finhackad

2 vitlöksklyftor, finhackade

1/2 msk spiskummin

1 msk garam masala

1/2 tsk torkade chiliflakes

1/2 tsk gurkmeja

2 lagerblad

2 dl torkade röda linser

2 liter hönsbuljong

1 lime

salt & svartpeppar

koriander


Fräs lök & vitlök nån minut utan att det tar färg. Tillsätt kryddorna och fräs ytterligare någon minut. Tillsätt linser och hönsbuljong och låt puttra ca 30 min. Smaka av med limesaft, salt & peppar. Lägg i koriander före servering.


  


Kommentar: koriandern valde jag bort direkt - gillar inte! Annars följde jag receptet nästan till punkt och pricka och resultat blev riktigt lyckat! Lite tunn men det ska ju soppa vara. Tog inte chiliflakes utan Santa Marias chili explosion som man mal själv, därför vet jag inte riktigt hur mycket det blev.... En rätt som vi kanske inte kommer käka varje vecka men absolut varje månad. Idag åt vi vanlig franskbröd till men nästa gång kanske jag testar att baka eget nan-bröd? 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kolla gärna denna blogg

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards